Stichting Praktijkleren header image

Docentendag ICT

Afgelopen donderdag 7 december was het weer zover: De ICT Docentendag! Het was een zeer geslaagde dag! Wil je de presentaties nog rustig doorlezen? Scroll de pagina door hieronder en download per presentatie degene die je wilt bekijken!

Afgelopen donderdag 7 december was het weer zover: De ICT Docentendag!

Het was een zeer geslaagde dag! Wil je de presentaties nog rustig doorlezen?

Ronde 1: Download presentaties

Klik op de presentatietitel hieronder en download de presentatie die je wilt bekijken.

• 1. Hoe komen mbo’ers in de volgende versnelling op het hbo? | Marco van der Lee en Pascal Dauphin

> Download presentatie

Pascal en Marco van Fontys ICT delen hun ervaringen met coachend/ verbindend onderwijs. Waar lopen mbo-studenten tegenaan bij de stap naar het hbo? Kunnen mbo'ers versnellen in het hbo op basis van hun kwalificaties en competenties?

Presentatoren: Marco van der Lee en Pascal Dauphin

• 2. Nudging in het MBO | Robert Weijers

> Download presentatie

Kleine aanpassingen in de klas voor gedragsverandering bij studenten
    Robert Weijers doet onderzoek naar het gebruiken van zogenaamde nudges om autonoom leergedrag van studenten te bevorderen. Hij wil docenten helpen met simpele interventies die zij kunnen gebruiken om gedragsverandering bij studenten te bewerkstelligen. Want waarom zou je altijd maar grote onderwijsvernieuwing willen, als je met zoiets kleins als nudging het studieresultaat van een hele klas kunt verbeteren?! Inzetten op nudging als pedagogisch aspect is makkelijk op te zetten, makkelijk uit te voeren en toch heeft het effect. Nieuwsgierig? Tot dan!

Presentatoren: Robert Weijers

• 3. Gamen voor kennis | Rients Dijkstra

> Download presentatie

Ontdek hoe we in de afgelopen acht jaar hebben gewerkt aan de integratie van games bij verschillende facetten binnen het onderwijs. Samen met studenten hebben we een basis neergezet voor een (vorm van) gamedeveloper-opleiding in het mbo.

Presentator: Rients Dijkstra | ROC van Twente

• 4. Profiteer mee van het ASC | Edgar Seedorf en Mark Hector

Ontdek het aanbod van Academy Support Centre

Een presentatie over het Academy Support Centre van Praktijkleren (ASC), leermiddelen en certificeringen. Wat krijg je zomaar cadeau? Welke voordelen zijn er? Hoe kun je als student, docent én als school hier je voordeel mee doen? Het ASC draagt bij aan bevordering van marktconforme ICT-vaardigheden en -certificeringen in het onderwijs.

Presentatoren: Edgar Seedorf en Mark Hector | Stichting Praktijkleren

• 5. Het examen Digitale Vaardigheden, nu volledig digitaal! | Michiel Weber

Ontdek hoe het afnemen van dit examen in de praktijk werkt

Samen met InAspire heeft Stichting Praktijkleren het afgelopen jaar gewerkt aan het volledig automatiseren van de examens Digitale Vaardigheden Basis en Gevorderd. InAspire en Stichting Praktijkleren hebben hiervoor een itembank ontwikkeld die én past bij het erkende e-Userskills certificaat dat in opdracht van ECP is ontwikkeld, én aansluit op de keuzedelen Digitale Vaardigheden. Alvast ervaren hoe het afnemen van dit examen in de praktijk werkt? Meld je dan aan voor deze presentatie/workshop.

Presentator: Michiel Weber | InAspire

Ronde 3: Download presentaties

• 1. AI in het onderwijs | Tom Naberink

> Download presentatie

De technologische ontwikkeling gaat razendsnel. Te snel voor het onderwijs om dit bij te benen. In deze presentatie behandelt hij enkele experimenten met AI in het hedendaagse onderwijs en de consequenties hiervan voor het onderwijs op korte en middellange termijn.

Presentator: Tom Naberink | Docent bij het Kennisteam Sport Economie & Sport Management (SESS) van de Hogeschool Arnhem en Nijmegen

• 2. Cybersecurity: Navigeren door de Digitale Stroming

Risico's en kansen voor het onderwijs

Het aantal cyberincidenten binnen het onderwijs blijft onverminderd hoog. Welke risico’s zien we daarin terug, hoe beschermen we onze studenten en hoe beschermen we ons voor de toekomst? Allerlei vraagstukken die in deze presentatie aan bod komen. De presentatie zal interactief zijn om de docenten ook praktische tools te geven zichzelf en studenten beter te wapenen tegen de risico’s in cyberspace.

Presentator: Robert Meulenhoff | CGI

• 3. Hybride docent Software developer | Bert Degenhart Drenth

Bert Degenhart Drenth van ROC van Amsterdam vertelt over zijn ervaringen als hybride docent. Hij is namelijk docent én Managing Director bij Double DigIT. Welke voordelen hij ziet vanuit zijn bedrijf en welke vanuit de school?

Presentator: Bert Degenhart Drenth | ROC van Amsterdam

• 4. Cloudomgevingen SPL en partners | Andres Taveras en Mark Hector

Wil je graag een update van alle mogelijkheden en ontwikkelingen in de cloudomgeving van Stichting Praktijkleren en die van onze partners? Bezoek dan deze informatieve sessie, waarin Andres Taveras en Mark Hector de highlights presenteren.

Presentatoren: Andres Taveras en Mark Hector | Stichting Praktijkleren

• 5. De praktijk van IoT-lessen met Loxone | John van Arkelen

John van Arkelen, docent van het Drenthe College, neemt je in deze workshop mee in de implementatie van Loxone technologie in de lessen rondom Internet of Things (IoT). Je komt alles te weten over de inhoud van het lesprogramma (Loxone Academy), het gebruik van de labopstellingen en de aansluiting op de kwalificatiedossiers. Natuurlijk gaan we ook even aan de slag met een labopstelling en laten we de vele mogelijkheden van Loxone zien.

Presentator: John van Arkelen | Drenthe College

Ronde 4: Download presentaties

• 1. Examenportfolio in de praktijk | Jolanda Harskamp, Mark Dackus en Marcel Brinkkemper

> Download presentatie

In gesprek over ervaringen met het (examen)portfolio
    Is jouw opleiding al gestart met het examenportfolio of zich hierop aan het oriënteren? Dan is deze sessie interessant voor jou. In deze bijeenkomst gaan we in gesprek over (on)mogelijkheden van examineren met een portfolio. Drie docenten van verschillende roc’s delen hun ervaringen: Wat betekent inzet van een examenportfolio in de praktijk voor je studenten, onderwijs en team?

Presentatoren: Jolanda Harskamp | ROC van Amsterdam
    Mark Dackus | VISTA College
    Marcel Brinkkemper | Horizon College

• 2. Integraal leervolgsysteem | Willem de Boer, Remy van den Dungen en Tai-Chow Andrae

Twee praktijkvoorbeelden

Hoe volg jij jouw studenten tijdens hun schooltijd? Er zijn zo veel manieren, systemen en mogelijkheden. Regio College en Vonk geven in deze workshop twee praktijkvoorbeelden van hun eigen integraal leervolgsysteem. Tijdens deze workshop kun je inspiratie opdoen over hoe je de voortgang van studenten inzichtelijk kunt krijgen, hoe je ze kunt informeren en hoe zo’n integraal systeem je kan ondersteunen bij flexibel onderwijs.

Presentatoren: Willem de Boer | Regio College
    Remy van den Dungen | Vonk
    Tai-Chow Andrae | Vonk

• 3. Rubrics: inzicht in ontwikkeling | Irma Koerhuis en Ron Creutzburg

Je werkt waarschijnlijk met rubrics voor het beoordelen van praktijkexaminering, maar zet je rubrics ook al in om de ontwikkeling van de student te ondersteunen? Kun je rubrics voor summatieve beoordeling (examinering) ook formatief inzetten? In deze bijeenkomst wisselen we ervaringen uit en gaan we kort aan de slag met rubrics die groei inzichtelijk maken. Ontwikkelaars van Stichting Praktijkleren vertellen over het maken van deze rubrics: Hoe zijn ze ontwikkeld, hoe zien ze eruit en hoe kun je ze inzetten?

Presentatoren: Irma Koerhuis en Ron Creutzburg | Stichting Praktijkleren

• 4. Microsoft 365 Tenant | Mark Hector

Met de Microsoft 365 Tenant van Stichting Praktijkleren kunnen studenten aan de slag met de mogelijkheden die deze Microsoft-omgeving biedt. Maar wat is nu relevant voor studenten van niveau 2, 3 en 4? In deze sessie komen interessante functies en mogelijkheden voor de verschillende niveaus van studenten aan bod.

Presentator: Mark Hector | Stichting Praktijkleren

• 5. MBOscrum - voor activerende didactiek | Niels Rook

MBOscrum is een didactische en pedagogische totaalaanpak van het onderwijs op het mbo waarbij het niet gaat om scrum, maar om het aanleren van beroepscompetenties. Met MBOscrum heeft een onderwijsteam de ruimte om te coachen op gedrag, vaardigheden en kennis. Met MBOscrum heeft de student de ruimte om zich te ontwikkelen vanuit zijn of haar behoefte op dat moment. Tijdens deze presentatie krijg je alles te weten over hoe het werkt, welke onderwijskundige wetenschap erachter zit en wat dit voor jouw team kan betekenen.

Presentator: Niels Rook | Onderwijs Interim Advies Begeleiding

Heb je vragen of opmerkingen?

Heb je naar aanleiding van deze informatie over de Docentendag ICT nog vragen?

Neem dan gerust contact met ons op. Wij beantwoorden graag al je vragen.