Examineren

Stichting Praktijkleren is een gecertificeerde examenleverancier. U kunt het certificaat hier vinden. Daarmee voldoen we aan de producteisen voor valide exameninstrumenten en de proces- en organisatie-eisen, geformuleerd in de norm voor valide exameninstrumenten. Zie ook https://stichtingvalideringexamensmbo.nl.

Wij bieden valide exameninstrumenten voor de sector Zakelijke Dienstverlening en Veiligheid (ZDV) en voor de kwalificatiedossiers van ICT en Commercie. Wij gaan uit van de zogeheten  ‘examenmix’. Deze bestaat uit praktijkexamens voor het integraal examineren van de uitvoering van werkprocessen en kennis- en vaardigheidsexamens voor het steekproefsgewijs examineren van vakkennis en vaardigheden die cruciaal zijn voor het beroep en onvoldoende aan bod komen in de praktijkexamens. In de examenoverzichten vindt u de exameninstrumenten die u kunt inzetten om een kwalificatie dekkend te examineren.

In de publicatie Valide exameninstrumenten. Hoe borgt Stichting Praktijkleren de kwaliteit? kunt u meer lezen over de visie van Praktijkleren, het proces van construeren en vaststellen van exameninstrumenten en de kwaliteitsborging.

Meer informatie over de examens kunt u vinden in onze Veel gestelde vragen. Ook kunt u, als u een account heeft bij Stichting Praktijkleren, verdere informatie over de examens vinden na inloggen.